Wandeling: Cascade Léopold II

Relais des Fagnes - Chalet du Centenaire - Pont du Centenaire - Vecquée - Belvédère - Cascade Léopold II - Hoëgne - Belleheid - Abri Legras - Pont du Palmier - Hoëgne - Pont du Centenaire - Villa Sérénité - Relais des Fagnes

• 13 km lange, heel afwisselende wandeling boven en langs de Hoëgne, gedeeltelijk over veld- en boswegen en gedeeltelijk over knuppelpaadjes en bruggetjes

• kan glibberig en slijkerig zijn

• niet geschikt voor ongeoefende wandelaars, kinderwagens of mindervaliden

• restauratie mogelijk na ½ van de wandeling in “Chalet du Pont de Belleheid” (geopend van do. t.e.m. ma.)

Vertrek op "Route de Hockai" rechtsaf en wandel 2,5 km rechtdoor. Negeer alle zijstraten tot waar de baan in een rechte hoek naar rechts draait. Hier vertrekt een veldweg rechtdoor, langs het vakantiehuis Chalet du Centenaire. Ga hierin tot op het smalle bospad en ga dan linksaf. Het bospad brengt je bij een steil bruggetje, dat je oversteekt.

Hieronder loopt de oude spoorlijn 44 tussen Pépinster en Stavelot. Sinds 1973 rijdt hier geen enkele trein meer en vandaag is er zelfs geen treinspoor meer te zien, omdat zowat het hele traject omgevormd is tot fietspad, als onderdeel van het zeer populaire Ravel-netwerk (Réseau Autonome des Voies Lentes).

Wandel rechtdoor en zo daal je helemaal af tot bij de rivier Hoëgne. Deze veenrivier ontspringt in de buurt van Mont Rigi op een hoogte van 660 m en heet daar nog Polleur. Een vijftal km verderop vloeit ze samen met de Herbofaye, die ontspringt bij Baraque Michel. Vanaf hier krijgt ze de naam Hoëgne en stroomt ze nog 25 km verder, tot haar monding in de Vesder.

Steek de Hoëgne over via de “Pont de Centenaire” en kies het knuppelpad aan de overkant. Je komt uit op een veldwegje dat je volgt tot op het kruispunt en daar ga je naar links, het asfaltbaantje op, richting fietsknooppunt 70.

Dit baantje blijf je volgen tot bij een splitsing met een bospad (links). Ga dit bospad in (blauwe kruisjes) en blijf volgen tot bij de volgende splitsing, waar je weer linksaf gaat. Let op de omgewoelde graszoden in de bermen: het werk van kuddes everzwijnen, op zoek naar wortels, zwammen en ander ondergronds lekkers.

Na een poos wandelen kom je bij een schuilhutje, het zg. belvédère, dat je een mooi zicht biedt over de Hoëgne-vallei.
Wandel verder rechtdoor op het bospad. Negeer alle splitsingen en blijf gewoon doorlopen tot waar het bospad uitkomt op een asfaltbaantje. Dit asfaltbaantje nemen we niet, we kiezen voor de trap recht tegenover het bospad, die overgaat in een mooi bospaadje en ons helemaal naar beneden brengt tot bij de prachtige "Cascade de Léopold II".

Steek het bruggetje over en houd even halt bij de bronzen gedenkplaat tegen de rots aan de overkant. Deze brengt hulde aan L. Legras, grote promotor van de touristische (wandel)mogelijkheden van Hoëgne en omgeving en werd in 1899 ingehuldigd door koningin Marie-Henriëtte.

Neem de trap naar boven en zo kom je uit op de "Abri Legras", een drukbezochte pick-nickplaats. Recht voor je uit vertrekt een smal paadje, stroomafwaarts, vlak naast de rivier. Dit is het beroemde wandelpad naast de Hoëgne, officieel één van de mooiste wandelingen van België, waarvan we nu een stukje gaan afleggen.

Volg steeds de houten wegwijzers "Pont de Belleheid" en blijf bij twijfel zo dicht mogelijk bij de rivier. De wandeling verloopt afwisselend aan de ene en aan de andere kant van het water, dus je moet regelmatig een houten bruggetje over.

Het vergt wat ploeter- en klauterwerk, maar uiteindelijk kom je uit op een parking en als je die oversteekt, ben je bij de Pont de Belleheid, met aan de overkant van de brug één van de gezelligste brasseries van de streek: de "Chalet du Pont de Belleheid". Tijd voor een welverdiende pauze!

Na de pauze blijven we voorlopig aan deze kant van de rivier. Met je rug naar de “Chalet du Pont de Belleheid” ga je rechtsaf en omhoog en je neemt het eerste bospad rechts, nog steiler omhoog. Steek het asfaltbaantje over en ga het paadje aan de overkant in tot op het bospad met de barreel aan je rechterkant. Hier ga je naar links en nu blijf je helemaal doorlopen tot je opnieuw bij de pick-nickplaats “Abri Legras” uitkomt.

Je blijft op het brede bospad en zet de wandeling gewoon voort voorbij de picknickplaats. Langzaamaan wordt het pad smaller en smaller, tot het samenkomt met het wandelpad naast de Hoëgne. Blijf volgen en zo kom je bij de "Pont du Palmier", zo genoemd omdat de vorm van het ronde rotsblok in het water wel wat weg heeft van de geschubde stam van een palmboom.

Vanaf hier is het weer klimmen en klauteren geblazen, want we gaan nog een stuk van de Hoëgne-wandeling doen, in de andere richting deze keer. En hoe schilderachtig is het decor...! Volg steeds de wegwijzers “Hockai” en/of “Pont du Centenaire”. Veel van de bruggetjes die je tegenkomt, moet je oversteken, maar niet allemaal (de "pont des bénévoles" bijvoorbeeld niet). Uiteindelijk eindigt het pad bij de "Pont du Centenaire" en je steekt de brug over.

Nu nog even doorbijten: je moet via het asfaltbaantje naar boven tot bij het steile bruggetje over de Ravel, dat je herkent van bij het begin van de wandeling. Blijf steeds gewoon de baan volgen, tot aan een linkse bocht, bij het vakantiehuis “Villa Sérénité”. Hier ga je nog steeds rechtdoor, de veldweg in. Deze komt uit in onze straat “Route de Hokai”. Rechtsaf nu en zo wandel je opnieuw tot bij “Relais des Fagnes”. (Als de veldweg niet begaanbaar is, volg je gewoon het baantje, dit komt ook in onze straat uit.)