Wandeling: Mousseus

Relais des Fagnes-Pavé du diable-Baronheid-Ravel-Hockai-Rue des Mousseus-Anes OK-Villa Sérénité-Relais des Fagnes

• 7 km lange, rustige wandeling door "la campagne" rond het veendorpje Hockai

• het begin kan slijkerig zijn en zijn ook wat stenige stukken, dus goede stapschoenen vereist

• niet geschikt voor kinderwagens of mindervaliden

• restauratie mogelijk na 1/3 van de wandeling, in Hockai (Café Ardennais, meestal geopend of hotel Beau Site, meestal geopend in het WE)

Neem het veldweggetje, vlak naast “Relais des Fagnes” en wandel door tot bij de splitsing met het houten bordje “Pavé du diable”. De wandeling vervolgt langs het linkse paadje, maar ga gerust eerst even naar rechts, tot bij de "duivelssteen". Dit is één van de vele grote kwartsietblokken waarmee de streek bezaaid ligt en waarvan niemand precies weet hoe ze daar gekomen zijn (wat in de loop der tijden allerlei legenden heeft opgeleverd). Nadien dus terugkomen en het andere paadje nemen, links van de splitsing. Kijk goed uit als je je voeten droog wil houden, want deze weggetjes kunnen er heel slijkerig bijliggen.

Wandel helemaal door tot waar het pad uitkomt op een bredere veldweg en ga daar rechtsaf. Bij de volgende splitsing ga je naar links en bij de daaropvolgende kies je rechts. Je wandelt nu tussen de velden door met mooie panorama’s rechts en links. De veldweg gaat over in een asfaltbaantje bij huisnr. 411 en net daarvoorbij ga je naar links. Met de bocht mee naar beneden en nu even uitkijken en de straat oversteken. Iets naar links, aan de overkant, vertrekt een asfaltbaantje bergaf en hier gaan we in. Wandel helemaal door tot bij het (tweede) kruispunt, waar links en rechts een pad vertrekt, aangegeven door een verkeersbord met een ruiter, fietser en wandelaar erop. Kies het linkerpad.

Je bevindt je nu op de Ravel (Réseau Autonome des Voies Lentes), een netwerk van buiten gebruik gestelde spoorlijnen, die aangepast werden tot fiets- en wandelwegen. Wandel door tot bij de brug in het centrum van Hockai. Onder de brug door en meteen naar links, het hellend baantje op naar boven. Zo kom je bij hotel Beau Site, waar je even kan pauzeren. Daarna steek je de brug over.

(Als hotel Beau Site gesloten is, heb je aan de overkant rechts nog een tweede kans op een drankje: in het knusse Café Ardennais.)

Wandel vóór de kerk door, de “Rue de la Fohalle” in. Let aan de linkerkant op de stèle voor Leon Rinquet, bijgenaamd "le Négus"(vanwege zijn gelijkenis met keizer Haïlé Gelassié van Ethiopië, die deze titel droeg.) Het bas-reliëf dateert van 1984 en werd gemaakt door G. Leven. Rinqet was een professor fysica en wiskunde, die zich na een persoonlijk drama als een echte "fagnard" wilde terugtrekken in de eenzaamheid van de hoge venen. Het lot was hem echter niet gunstig gezind: hij bouwde tot drie keer toe een houten "cabane" midden in de venen, maar zijn pogingen liepen op niets uit: zijn eerste versie brandde af, zijn tweede bouwsel werd vernield tijdens W.O. II en het derde stortte in door hevige sneeuwval. De rest van zijn leven bracht hij door in Hockai en Xhoffraix.

Bij de splitsing ga je naar links en zo wandel je voorbij het vakantiehuis le Castel. Bij de zitbank ga je gewoon rechtdoor, de veldweg in. Bij het eerste kruispunt ga je naar links - rechtdoor is eigenlijk de oprit van een huis - en vervolgens, bij het kruispunt met het crucifix, weer naar links. Nu doorwandelen tot bij de glasbakken en hier steek je voorzichtig de grote baan over om de “Rue des Mousseus” aan de overkant in te wandelen.

Iets verderop vertrekt een stenige veldweg links vrij steil bergaf, die je ingaat. Zo passeer je enkele weilanden, waar regelmatig een kudde ezeltjes staat te grazen. Dit zijn de ezels van “Anes OK”, waarmee je na voorafgaande reservatie zelf een uitstapje kan maken.

Volg de veldweg helemaal tot beneden en dan is het naar links en even steil naar boven tot bij de brug.

Die steek je over en nu zoek je het smalle paadje aan de linkerkant. Zo zie je de Ravel van bovenaf. Ga het paadje in en blijf volgen tot waar er rechts een - eerder onduidelijke - veldweg/brandgang op uitkomt.

Neem deze veldweg langs het vakantiehuis "Chalet de Centenaire" en zo kom je uit in onze straat. Wandel gewoon rechtdoor tot je opnieuw Relais des Fagnes bereikt.