Wandeling: Belvédère

Relais des Fagnes-Chalet de Centenaire-Pont du Centenaire-Belvédère-Hoëgne-Pont du Centenaire-Villa Sérénité-Relais des Fagnes

• 7,5 km lange kennismakingswandeling met de hoogtepunten van de streek: de pont du Centenaire, de knuppelpaadjes langs de Hoëgne en het uitzicht over de vallei

• Het eerste deel is vrij comfortabel, maar het tweede deel langs de Hoëgne is een hindernissenparcours, over rotspartijen, glibberige paadjes en smalle bruggetjes (goede stapschoenen nodig!)

• niet geschikt voor kinderwagens of mindervaliden

• geen restauratie mogelijk

Vertrek op "Route de Hockai" rechtsaf en wandel 2,5 km rechtdoor. Negeer alle zijstraten tot waar de baan in een rechte hoek naar rechts draait. Hier vertrekt een veldweg rechtdoor, langs het vakantiehuis Chalet du Centenaire. Ga hierin tot op het smalle bospad en ga dan linksaf. Het bospad brengt je bij een steil bruggetje, dat je oversteekt. Hieronder loopt de oude spoorlijn 44 tussen Pépinster en Stavelot. Sinds 1973 rijdt hier geen enkele trein meer en vandaag is er zelfs geen treinspoor meer te zien, omdat zowat het hele traject omgevormd is tot fietspad, als onderdeel van het zeer populaire Ravel-netwerk (Réseau Autonome des Voies Lentes).

Wandel rechtdoor en zo daal je helemaal af tot bij de rivier Hoëgne.

Deze veenrivier ontspringt in de buurt van Mont Rigi op een hoogte van 660 m en heet daar nog Polleur. Een vijftal km verderop vloeit ze samen met de Herbofaye, die ontspringt bij Baraque Michel. Vanaf hier krijgt ze de naam Hoëgne en stroomt ze nog 25 km verder, tot haar monding in de Vesder.

Steek de Hoëgne over via de “Pont de Centenaire” en kies het knuppelpad aan de overkant. Je komt uit op een veldwegje dat je volgt tot op het kruispunt en daar ga je naar links, het asfaltbaantje op, richting fietsknooppunt 70.

Dit baantje blijf je volgen tot bij een splitsing met een bospad (links). Let op de omgewoelde graszoden in de bermen: het werk van kuddes everzwijnen, op zoek naar wortels, zwammen en ander ondergronds lekkers. Sla het bospad in (blauwe kruisjes) en blijf volgen tot bij de volgende splitsing, waar je weer linksaf gaat.

Zo kom je bij een schuilhutje, het zg. belvédère, dat je een mooi zicht biedt over de Hoëgne-vallei.

Wandel nog even rechtdoor, maar let goed op: Kijk uit naar een boom op je rechterkant met een houten wegwijzer "Belvédère-Belleheid". Recht daartegenover vertrekt links een bospad naar beneden, terug in de richting van waar je gekomen bent. Naargelang het jaargetijde is dit pad moeilijk te vinden en loop je er zo voorbij!

Je draait dit paadje in en daalt zo helemaal af tot bij de Hoëgne. Beneden aangekomen volg je de rivier stroomopwaarts. Je volgt de aanwijzingen "Pont du Centenaire" en huppelt en wandelt en klautert over knuppelpaadjes, rotsachtige weggetjes, natte bospaadjes en smalle bruggetjes, tot je opnieuw bij de "Pont du Centenaire" uitkomt.

Hier steek je de brug terug over en nu is het even doorbijten: een steile klim tot op het bruggetje over de RaVEL. En dan is het gewoon helemaal rechtdoor over het versleten asfaltbaantje tot bij de "Villa Sérenité".

Hier heb je de keuze: ofwel rechtdoor het veldweggetje in ofwel het asfaltbaantje volgen. Beide komen uit in onze straat, de "Route de Hockai", waar je rechtsaf draait om na een km opnieuw Relais des Fagnes te bereiken.