top of page
Mountainbiketocht: Botrange

Relais des Fagnes - Hockai - Hoëgne - venen - Botrange - Vecquée - Hoëgne - Hockai - Relais des Fagnes

​

• 30 km lange panoramische tocht door bos en veen: de eerste helft in stijgende lijn naar het hoogste punt van België en na de pauze in dalende lijn terug

• vooral verharde bos- en veldwegen, met rotsige stukken, maar geen echte modderpaden

• restauratiemogelijheid na de helft van het parcours in brasserie “Signal de Botrange” (slechts uitzonderlijk gesloten) of in het cafetaria van het Maison du Parc.

1. Vertrek op Route de Hockai naar rechts, richting Hockai. In het dorp ga je over de brug en dan rechtdoor. Bij de kerk rijd je nog rechtdoor, dus niet de bocht volgen. Bij de splitsing kies je links (baan volgen) en wat verderop rijd je rechtdoor, de verharde veldweg in (Volg de rode ruitjes.)

2. Bij het eerste kruispunt ga je linksaf en bij de volgende splitsing ook links. Je komt uit bij de “Route de Xhoffraix” tussen Hockai en Xhoffraix. Steek recht over, de “Route des Mousseus” aan de overkant in. Volg dit baantje tot het einde en negeer alle zijwegen.

3. Op een bepaald moment is er een splitsing: rechts staat er “Privé - Passage interdit” en links staat er een verbodsbord voor alle verkeer. Negeer dit laatste bord en blijf gewoon links de weg volgen tot bij een brug. Niet oversteken, maar gewoon rechtdoor fietsen en de bocht naar rechts volgen.

4. Blijf het stenige pad volgen, vrij steil omhoog (!), tot voorbij de barreel en dan nog verder rechtdoor en omhoog. Volg wat verder ook gewoon de linkse bocht.

5. Een eind verderop kom je bij een kruispunt met links een verharde weg met een wegwijzer naar knooppunt 76. Hier draai je in. Blijf helemaal doorrijden tot het einde van de weg en geniet van dit mooi stuk door de echte “hoge” venen!

6. Je komt uit op een asfaltbaantje, dat je naar rechts indraait. Prent dit kruispunt in je geheugen, want je komt hier straks terug en dan moet je de andere kant op. Fiets nu verder richting grote baan.

7. Steek voorzichtig over en fiets verder op de weg aan de overkant. Blijf rechtdoor rijden tot je bij de parking van het “Maison du Parc” uitkomt, het centrum (met cafetaria) waar je terechtkan voor alle info en activiteiten i.v.m. het venengebied.

8. Fiets verder tot net voorbij de speeltuin met de houten reuzendieren en sla daar linksaf. (Volg de houten wegwijzer “Signal de Botrange”.) Dit is nog even een lang en heel steil stuk.

9. Bij het eerste kruispunt staat weer een houten wegwijzer “Signal de Botrange”, rechtsaf dit keer. Zo kom je bij de brasserie uit, waar je kan genieten van een welverdiende pauze.

10. Na de pauze steek je de grote baan over en je doet dit via de linkse van de twee oversteekplaatsen. Aan de overkant vertrekt een weg het veen in en deze brengt je recht naar een panoramisch uitzichtpunt, waar je even halt moet houden!

11. Dan terug het “uitkijkterras” af en naar links (met je rug naar het terras), parallel met de grote baan tot bij het eerste kruispunt.

12. Daar ga je naar rechts, opnieuw richting grote baan en deze steek je terug over via het zebrapad om de weg aan de overkant in te fietsen.

13. Je passeert opnieuw de speeltuin met de houten dieren en het “maison du parc” en fietst deze bekende weg terug tot je opnieuw bij de andere grote baan uitkomt.

14. Recht oversteken en het pad aan de overkant infietsen, om zo terug het kruispunt te bereiken dat je in de heenweg in je geheugen moest prenten.

15. Houd nu schuin rechts aan (eigenlijk rechtdoor) en even later passeer je via het betonnen brugje “pont de Beleu” de schilderachtige veenrivier Hoëgne.

16. Nu fiets je door tot bij het eerste grote kruispunt, waar 4 wegen samenkomen. Naar links en de baan blijven volgen tot voorbij een volgend betonnen brugje over het veenriviertje Herbofaye.

17. Nog even verder omhoog nu tot je op de zg. “Vecquée” uitkomt, een eeuwenoude weg dwars door de venen. De naam is afgeleid van het Franse “évèque”, wat bisschop betekent, omdat de weg in de Middeleeuwen vooral gebruikt werd door de prins-bisschop van Luik.

18. Eenmaal op de Vecquée ga je linksaf en zo passeer je het “croix des fiancés” (links), ter herinnering aan twee jongverloofden die hier in een koude winter verdwaalden en stierven.

19. Even verderop negeer je de eerste zijpaden, maar je neemt wel de redelijk brede veldweg links, voorbij de barreel. Negeer het eerste zijpad. Even verderop vertrekt er weer een redelijk brede veldweg links, voorbij een barreel. Opnieuw bergafwaarts nu!

20. Beneden, net voorbij de brug  over het veenriviertje Herbofaye rechtsaf, stroomafwaarts naast het water. Let wat verderop op de twee zware kwartsietblokken aan weerszijden van de weg. Hier stroomt de Herbofaye onder het weggetje door en vloeit in de Hoëgne (die tot dit punt eigenlijk nog Polleur heet, maar dat terzijde). De Hoëgne maakt een u-vormige meander en onderaan kan je zien hoe de Herbofaye erin uitmondt.

21. Vanaf hier volg je dan verder de Hoëgne, kilometers lang door een heel mooi veenlandschap. Zo kom je uiteindelijk opnieuw bij de brug uit, waar je in de heenrit niet over bent gereden. Nu wel oversteken en van hieraf is het hetzelfde parcours als op de heenweg: naar rechts en dit baantje volgen tot je terug bij de grote baan uitkomt.

22. Recht oversteken en het veldwegje in. Bij het eerste kruispunt ga je naar rechts, dan nog een keer rechts en vervolgens rechtdoor naar de kerk.

23. Rijd vóór de kerk door, dan over de brug en vervolgens naar rechts, Route de Hockai in. Nog even licht klimmen tot aan het waterkasteeltje (de groene “molshoop” rechts van de baan) en dan is het bergaf tot de oprit van “Relais des Fagnes”.