top of page
Wandeling: Morfaz
Relais des Fagnes-Morfaz-Baronheid-Relais des Fagnes
  • 3,5 km lang, superrustig ommetje in de directe omgeving van Relais des Fagnes

• Bij natte omstandigheden kunnen de paadjes - heel - slijkerig en – heel - glibberig zijn

• Niet geschikt voor kinderwagens of mindervaliden

• Geen restauratiemogelijkheid

Neem het veldweggetje, vlak naast “Relais des Fagnes” en wandel door tot bij de splitsing. Kies het linkse paadje. Wandel helemaal door tot waar het pad uitkomt op een bredere veldweg en ga daar rechtsaf. Bij de splitsing ga je naar links en wat verderop sla je het brede pad in aan de linkerkant. Afhankelijk van het weer en van de seizoenen wordt dit veldweggetje algauw een modderpaadje, dus kies zorgvuldig waar je je voeten neerzet. Het pad leidt je rond een donker bos. Dit is het beschermd natuurgebied Morfaz, waarin het krioelt van everzwijnen en hertjes. Als je hier stil genoeg doorheen wandelt, is de kans groot dat je een reetje ziet wegspringen…

Hier en daar zijn er rechts gaten in de begroeiing, waardoor zich mooie panorama’s ontvouwen over de weilanden. Het pad buigt af naar rechts en even verderop moet je een klein riviertje oversteken. Meestal levert dit geen problemen op, maar als het heel erg geregend heeft, kan de oversteek een beetje tegenvallen… Stilaan verandert het pad in een bredere veldweg en nog iets later een verharde baan. Afhankelijk van het seizoen kan je hier links het veendorpje Hockai zien liggen, met het schattige kerkje. Je komt uit op de “Route de Baronheid” en steekt die over, om achter de houten paaltjes te gaan lopen, naar rechts. Ook hier zijn op je linkerkant enkele mooie vergezichten te zien.

Even voorbij het bord dat de bebouwde kom van Hockai aangeeft, passeer je een zijstraat aan de linkerkant. Steek hier de baan over en neem het kleine baantje rechts, steil omhoog. Even klimmen en wat verderop rechts aanhouden, voorbij huis nr. 411. De asfaltbaan gaat over in een veldweg, die je volgt tot bij het kruispunt, dat je herkent van de heenweg. Blijf gewoon volgen, de bocht naar links en vervolgens gewoon rechtdoor, voorbij het paadje waar je daarnet uitgekomen bent.

​

Blijf doorlopen tot je bijna aan de baan uitkomt. Iets daarvoor, onder de bomen, vertrekt er een pad  aan de rechterkant. Dat ga je in en op het einde ervan, kom je de “pavée du diable” tegen. Deze zg. “duivelssteen” is één van de vele grote kwartsietblokken waarmee de streek bezaaid ligt en waarvan niemand precies weet hoe ze daar gekomen zijn (wat in de loop der tijden allerlei legenden heeft opgeleverd).

Links aanhouden en blijven doorlopen tot je terug bij "Relais des Fagnes" uitkomt.