top of page

Wandeling: Bérinzenne

​

• 4 km lange, rustige wandeling rondom de panoramatoren in het natuurdomein "Bérinzenne"

• kan vrij modderig zijn, maar bij droog weer nét te doen met een stevige kinderwagen

• leuk voor kinderen: de toren is gratis te beklimmen en biedt een mooi uitzicht over de venen

• geen restauratiemogelijkheid

​

Parkeer de wagen op de parking van het natuurgebied "Berinzenne" (Route de la Gleize 4, 4900 Spa)

​

Vertrek langs de ingang met de barreel, met aan de rechterkant een vlonderpaadje naar het onthaalgebouw en links een grote vijver.

Volg de wegwijzer naar het "Musée des Forêts et des Eaux" (een aantrekkelijk museum, gewijd aan de flora en fauna van de venen, met een onverwacht uitgebreide collectie opgezette dieren).

Hier volg je de wegwijzers "Tour Panoramique" en alle mogelijke wandelbordjes: rood, groen en blauw-wit.

De panoramatoren draagt tegenwoordig de naam "Tour Jean Valière". Deze heer Valière was de kantonchef van Spa tussen 198 en 2012 en het was zijn idee om deze toren te bouwen.

Na de beklimming neem je het paadje achter de toren en je volgt de rode rechthoekjes.

Je passeert het herdenkingskruis voor de impressionistische schilder Dieudonné Jacobs (1887-1967), die officieus de titel "Peintre des Fagnes" draagt, hoewel hij de helft van zijn schildersleven in de Provence doorbracht.

Nog wat verderop kom je langs het monument ter ere van enkele gesneuvelde RAF-piloten tijdens WO II, uit de lucht geschoten op weg naar een bombardement over Dusseldorf.

De wandeling vervolgt voor het grootste deel over knuppelpaadjes, typisch voor de hoge venen.

Je neemt niet het blauwe weggetje links richting "Malchamps", maar je volgt  de rode rechthoekjes, richting "Bérinzenne".

Waar het knuppelpad eindigt, bij de rustbank met het infobord, neem je de brede bosweg naar rechts (rode rechthoekjes).

Wat verder volg je de wegwijzer "Centre Accueil" (linksaf) en vóór je het onthaalcentrum bereikt, ga je rechts het knuppelpad op, om zo opnieuw de parking te bereiken.