top of page

Wandeling: RAVeL

Relais des Fagnes-Pavé du Diable-Baronheid-Ravel-Villa Sérénité-Relais des Fagnes

​

• 5,5 km lange, heel rustige wandeling in de directe omgeving van Relais des Fagnes

• Naar Ardense normen is dit comfortabel wandelen, licht stijgend en licht dalend.

• Niet geschikt voor kinderwagens of mindervaliden, maar een kind in een draagzak kan eventueel wel

• Restauratie mogelijk na ongeveer de helft van de wandeling, in Hockai.

Neem het veldweggetje vlak naast “Relais des Fagnes” en wandel door tot bij de splitsing. Kies het rechterpaadje en houd even halt bij de pavé du Diable, één van de grote kwartsietblokken waarmee de streek bezaaid is en die aanleiding gaven tot allerlei legendes en spookverhalen.

Wandel helemaal door tot waar het pad uitkomt op een bredere bosweg en ga daar linksaf. Bij het kruispunt van veldwegen wandel je gewoon rechtdoor en wat verderop volg je de bocht naar rechts.

Ter hoogte van het huis met nr. 411 (links) sla je linksaf. Naar beneden tot bij de baan, even naar links en dan voorzichtig oversteken, het straatje aan de overkant in, vrij steil bergaf. Negeer alle kruispunten tot je rechts een oud stationnetje opmerkt. Hier ga je linksaf, het autovrije wandel- en fietspad in, aangeduid door een bord met een ruiter, wandelaar en fietser. Je bevindt je nu op de RAVeL. Dit is het parcours van de oude spoorlijn 44 tussen Pépinster en Stavelot. Sinds  1973 rijdt hier geen enkele trein meer en vandaag is er zelfs geen treinspoor meer te zien, omdat zowat het hele traject omgevormd is tot fietspad, als onderdeel van het zeer populaire RAVeL-netwerk (Réseau Autonome des Voies Lentes).

​

Wandel een eind rechtdoor en kijk links uit naar een stenig pad dat naar beneden loopt. Hier kan je beverbouwsels spotten en zelfs volledig afgeknaagde boomstronken!

​

Je passeert een eerste brug. Als je wil, kan je hier het paadje links omhoog nemen en een pauze nemen in hotel Beau Site.

​

Daarna terugkomen om de RAVeL verder te volgen, richting Sart Station en Spa.

​

Wandel tot bij de volgende brug, waar je rechts omhoog klimt en de brug oversteekt.

Verder dit baantje volgen tot bij “Villa Sérénité”, waar je rechtdoor het veldweggetje inwandelt. Je komt uit op de Route de Hockai, waar je rechtsaf slaat om na 2 km terug bij Relais des Fagnes uit te komen. (Als het veldweggetje onbegaanbaar is, volg je gewoon het baantje. Dit komt ook uit op Route de Hockai.)