Wandeling: Ravel

Relais des Fagnes-Pavé du diable-Baronheid-Ravel-Beau Site-Chalet du Centenaire-Relais des Fagnes

• 4,5 km lange, heel rustige wandeling in de directe omgeving van Relais des Fagnes

• Over het algemeen vrij comfortabel, met één steil stuk en één slijkerig stuk

• niet geschikt voor kinderwagens of mindervaliden, maar een kind in een rugzak kan eventueel wel

• restauratie mogelijk na 2/3 van de wandeling, in Hockai (Café Ardennais, meestal open of hotel Beau Site (meestal open in het WE)

Vertrek vanuit “Relais des Fagnes” naar rechts en wandel 2 km langs de baan, tot waar die een bocht naar rechts maakt. Hier ga je rechtdoor, de veldweg in, langs het vakantiehuis “Chalet du Centenaire”. De veldweg komt uit op een smal bospad en hier ga je naar rechts. Je komt uit in het centrum van Hockai, over hotel Beau Site.

Neem het hellend baantje naar beneden. Je bevindt je nu op de Ravel. Dit is het parcours van de oude spoorlijn 44 tussen Pépinster en Stavelot. Sinds  1973 rijdt hier geen enkele trein meer en vandaag is er zelfs geen treinspoor meer te zien, omdat zowat het hele traject omgevormd is tot fietspad, als onderdeel van het zeer populaire Ravel-netwerk (Réseau Autonome des Voies Lentes). Ga naar rechts, richting Francorchamps. Wandel een eind rechtdoor en kijk rechts uit naar een stenig pad dat naar beneden loopt. Hier kan je beverbouwsels spotten!

Wandel verder over de RAVeL tot bij het eerste kruispunt, waar je rechtsaf gaat. Dit is de steile klim. Omhoog dus en de baan oversteken. Aan de overkant even naar links en dan verder omhoog, het steile zijstraatje in. Op het einde draai je naar rechts, voorbij huisnr. 411 en wat verderop gaat de baan over in een veldweg. Blijf dezelfde veldweg volgen en negeer alle zijpaden tot je bijna bij de grote baan uitkomt. Daar vind je een verscholen bospad aan de rechterkant, dat je inwandelt.

Wat verderop kom je de “Pavé du Diable” tegen. Deze zg. “duivelssteen” is één van de vele grote kwartsietblokken waarmee de streek bezaaid ligt en waarvan niemand precies weet hoe ze daar gekomen zijn (wat in de loop der tijden allerlei legenden heeft opgeleverd). Houd de richting van het pad aan, schuin naar links dus en blijf gewoon volgen tot je opnieuw bij “Relais des Fagnes” uitkomt.