Wandeling: Ravel

Relais des Fagnes-Pavé du diable-Baronheid-Ravel-Beau Site-Chalet du Centenaire-Relais des Fagnes

• 4,5 km lange, heel rustige wandeling in de directe omgeving van Relais des Fagnes

• eerste stuk kan een beetje slijkerig zijn, maar nadien wordt het comfortabel wandelen

• niet geschikt voor kinderwagens of mindervaliden, maar een kind in een rugzak kan eventueel wel

• restauratie mogelijk na 2/3 van de wandeling, in Hockai (Café Ardennais, meestal open of hotel Beau Site (meestal open in het WE)

Neem het veldweggetje, vlak naast "Relais des Fagnes" en wandel door tot bij de splitsing met het houten bordje "Pavé du diable". Deze zg. "duivelssteen" is "één van de vele kwartsietblokken waarmee de streek bezaaid ligt en waarvan niemand precies weet hoe ze daar gekomen zijn (wat in de loop der tijden allerlei legenden heeft opgeleverd.) Je kan deze steen gaan bekijken, maar nadien moet je even op je stappen terugkeren, want we moeten het andere paadje hebben, links van de splitsing. Kijk goed uit als je je voeten droog wil houden, want deze weggetjes kunnen er heel slijkerig bijliggen.

Wandel helemaal door tot waar het pad uitkomt op een bredere veldweg en ga daar rechtsaf. Bij de driesprong ga je naar links en bij de volgende splitsing kies je links. De veldweg gaat over in een asfaltbaantje bij huisnr. 411 en net daar voorbij ga je naar links.

Met de bocht mee naar beneden, even naar links en nu goed uitkijken, de straat oversteken en het dalend asfaltbaantje aan de overkant inlopen. Wandel helemaal door tot bij het (tweede) kruispunt, waar links en rechts een pad vertrekt, aangegeven door een verkeersbord met een ruiter, fietser en wandelaar erop. Kies het linkerpad. Je bevindt je nu op de Ravel. Dit is het parcours van de oude spoorlijn 44 tussen Pepinster en Stavelot. Sinds 1973 rijdt hier geen enkele trein meer en vandaag is er zelfs geen treinspoor meer te zien, omdat zowat het hele traject omgevormd is tot fietspad, als onderdeel van het zeer populaire Ravel-netwerk (Réseau Autonome des Voies Lentes).

Kijk tijdens het wandelen over de Ravel uit naar een verhard pad aan de linkerkant, dat naar beneden loopt. Hier kan je twee beverdammen spotten, waardoor er een vijvertje is ontstaan. Als je goed zoekt, vind je vast ook de beverburcht zelf.

Wandel door tot bij de brug in het centrum van Hockai. Onder de brug door en dan links het hellend baantje op naar boven. Hier kan je even pauzeren: in hotel Beau Site als het open is en anders in Café Ardennais aan de overkant van de brug.

Na de pauze ga je opnieuw richting Ravel, maar i.p.v. het hellend baantje naar beneden neem je het kleine paadje dat er links naast ligt: tussen het woonhuis en de Ravel in (met de houten balustrade).

Even volgen en de eerste veldweg links nemen, langs het vakantiehuis "Chalet du Centenaire". Je komt op een asfaltbaan uit en blijft gewoon rechtdoor lopen. Je bent nu terug op de "Route de Hockai" en na 2 km bereik je opnieuw "Relais des Fagnes".