top of page
Wandeling: Wanne

​

• 6,5 km lange, afwisselende en zeer rustige wandeling door bos en veld met mooie panorama’s (en dus ook wel enkele hellingen!).

• Heel hoog “alleen op de wereld”-gehalte.

• altijd slijkerige stukken, maar over het algemeen goed te wandelen

• niet geschikt voor kinderwagens en mindervaliden

• meestal restauratiemogelijkheid na de wandeling in Val de Wanne, Aisomont 70 (2 min. met de wagen, richting Trois-Ponts)

​Parkeer de wagen bij de kerk van Wanne, op één van de parkings rond het rond punt(je) met de pittoreske wegwijzer. Begin te wandelen richting Vielsalm (blauwe wegwijzers). Je passeert de vakantiegîte “Chateau de Wanne” en ter hoogte van de wegwijzer “Logbiermé” (naar links) sla je rechts de veldweg in. Vanaf hier volg je steeds de rode rechthoekjes. Een eind verderop passeer je het “Croix de Wégimont” op een hoogte van 490 m. Je blijft de rode rechthoekjes volgen en daalt af tot een hoogte van 400 m, waar je het “Croix de Spineux” tegenkomt. Op dit kruis prijkt ook het opschrift “Croix de Jean Malheur”.

Deze “Jean Malheur” heette eigenlijk “Jean Richode” en hij was één van de plaatselijke boeren die in opstand kwamen tegen de Franse bezetters ten tijde van de Franse revolutie. Helaas leidde dat voor hem en voor vele anderen enkel rechtstreeks naar de guillotine. Na een schijnproces werden hij en zijn strijdmakkers het schavot op gestuurd. Bij elke kameraad die stierf, riep hij uit: “Malheur! Malheur! Malheur!” Vandaar de naam waarmee hij de geschiedenisboeken is ingegaan: Jean Malheur.

We volgen de rode rechthoekjes naar rechts en zo komen we van de Franse revolutie terecht in de tweede wereldoorlog... Wanneer je op de grote baan uitkomt, staat daar op de hoek een herdenkingsmonument voor de gesneuvelden tijdens de slag om de Ardennen.

Dit “Ardennenoffensief” werd in de winter van 1945 gelanceerd door Hitler in een ultieme poging om de oorlogskansen in zijn voordeel te doen keren. De Engelse en Amerikaanse geallieerden boden echter hevig weerstand in wat zij later de “Battle of the Bulge” zouden noemen (waarmee ze refereerden naar de frontlijn, die een uitstulping of “bulge” vertoonde). Het herdenkingsmonument hier in Spineux brengt hulde aan het 112de en 424de Amerikaans regiment, die hier standhielden en het gebied bevrijdden.

Volg de rode rechthoekjes naar boven, maar draai je halverwege even om, want het uitzicht loont echt de moeite. Wat verderop volgen we de rode rechthoekjes linksaf, een veldweg in, richting "Chateau de Wanne". Blijf af en toe even staan en geniet van de stilte... en van de mooie panorama’s, die regelmatig verschijnen. Let bij elke splitsing op de rode rechthoekjes, die je op het juiste pad houden. Naald- en loofbos wisselen elkaar af, tot je uiteindelijk bij een asfaltbaan uitkomt, waar je rechtsaf slaat, nog steeds richting "Chateau de Wanne".

Je neemt meteen de eerste veld/bosweg links, licht omhoog voor nog een stuk klimmen en dalen. In het midden van het woud vind je een “Aire des chasseurs”, niet te verwonderen want dit is een uitzonderlijk rijk wildgebied. Let op de houten “schommel” naast het huisje: hier wordt het geschoten wild opgehangen om “ontweid” te worden (ingewanden verwijderen).

Je blijft ook voor het laatste stuk van de wandeling steeds de rode rechthoekjes volgen. De bosweg komt uit op een veldweg tussen de weiden (en de koeien) en zo beland je uiteindelijk terug in Wanne.