Wandeling: Les deux Rochers
  • 10,5 km lange, zeer afwisselende wandeling, met spectaculaire elementen, serieuze hoogteverschillen en twee rotspunten "with a view"

• het middelengedeelte is bijzonder avontuurlijk en bij nat weer ronduit gevaarlijk

• niet geschikt voor ongeoefende wandelaars, kinderwagens, mindervaliden en kinderen onder 8 jaar - stevige stapschoenen met goede grip absoluut noodzakelijk

• restauratiemogelijkheid in "Brasserie de Bellevaux (laagseizoen alleen tijdens het WE, hoogseizoen ook wo, do, vrij tss. 15.00u en 18.00u en WE vanaf 12.00u)

Rijd vanuit Malmedy naar Bellevaux en volg dan de wegwijzers "Brasserie de Bellevaux". Parkeer de wagen op één van hun ruime parkings. Dit is geen brasserie in de Vlaamse betekenis van het woord, maar in de Franse betekenis: "brouwerij" dus. Ze werd gesticht door een Nederlands echtpaar, maar is ondertussen al aan de tweede generatie toe. Hun bier is tot ver in de omstreken beroemd en de eigenaars zijn ereburger van de stad Malmedy.

Ga de "Rue de la Foncenale" in, naar rechts als je met de rug naar de parking staat. Bij de splitsing ga je naar links en omhoog., de "Rue Godefroid de Bellevâ" in. Zo kom je bij de kerk en het kerkhof., waar je de grote baan oversteekt om aan de overkant de "Chemin de Ronces" te nemen.

Vanaf hier volg je de wandeling die aangegeven wordt met gele ruitjes. Je blijft klimmen, steeds hoger en hoger, langs het platteland van Bellevaux, tussen de koeienweiden, afgeboord met hagen en braamstruiken. Houd regelmatig even halt en draai je om. De panorama’s zijn werkelijk de moeite waard!

De gele ruitjes wijzen duidelijk de weg, maar na een hele tijd wandelen door veld en bos, is er even een moeilijk punt: Vlak voor je de grote afsfaltbaan bereikt, die naar Bellevaux leidt, moet je rechts een kleine holle weg in. Het gele ruitje staat er wel degelijk, maar is makkelijk over het hoofd te zien. Als je het huis “Au Panier des Ours” ziet staan, ben je net te ver gewandeld...

Bij het wat mistroostige Lourdesgrotje sla je linksaf en je volgt de wegwijzers “Rocher de Falize”. Steek de baan over, wandel naast de "Ferme de Bruyères" en wat verderop verlaten we het parcours van de gele ruitjes. We gaan dus niet linksaf, maar gewoon rechtdoor, tot waar een houten wegwijzer met vermelding "Rocher de Falize" ons linksaf stuurt.

Het smalle bospad brengt je bij de rots, van waarop je een spectaculair uitzicht hebt op de vallei van de Warche. Vanaf hier volgen we een poos de wandeling met de blauwe ruitjes: via het smalle bospad naast het weiland naar beneden dus. Hier begint het uitdagende middengedeelte van de wandeling: als het wat modderig is, glijd je gemakkelijk uit op deze steile afdaling. Let op: laat je niet verleiden om de héél steile duik wat verderop te proberen: volg nog even de blauwe rechthoekjes, die je een trap aanwijzen, aan de bosrand naast de wei. Dat maakt het afdalen iets comfortabeler, als je tenminste niet blijft haken aan de prikkeldraad.

Je blijft verder naar beneden wandelen langs de bosrand, tot je bij de Warche uitkomt, die je stroomafwaarts volgt. Wat verderop volgt er nog een gevaarlijk stuk over een heel smal pad tegen de berghelling aan, met af en toe een riviertje om over te steken.

Uiteindelijk splitst het pad zich op en kies je de linkse bocht: steil door het bos omhoog om bij een stenige veldweg met links een smeedijzeren crucifix uit te komen.

Hier naar rechts en zo bevinden we ons terug op de wandeling met de gele ruitjes. Je wandelt terug de vallei in en zo is het een poos heerlijk wandelen naast de vrolijke Warche. Uiteindelijk wijzen de gele ruitjes je een brug en nu is het even ploeteren om aan de andere kant van de rivier de wandeling verder te zetten.

Bij de asfaltbaan ga je rechtsaf, onder de autostrade door en je volgt de wegwijzers “Rocher de Warche”. Zo kom je in het gehuchtje "Warche", waar de Warche in de Amblève uitmondt. Waar het asfaltbaantje uitkomt bij de weiden met de rustbank, volg je de houten wegwijzer "Rocher de Warche" over het smalle bospaadje aan de linkerkant. Als je op de punt van de rots staat, zie je de Amblève (en dus niet de Warche!) ver onder je liggen.

Je keert op je stappen terug en gaat bij de rustbank opnieuw naar rechts, richting "Malmedy". Je passeert opnieuw het viaduct en blijft de asfaltbaan steeds rechtdoor volgen. Rechts onder je ligt het "étang de Thiou", waarbij "thiou" oud-Frans is voor "tilleul", linde dus..

Uiteindelijk bereik je opnieuw Bellevaux en je linksaf, de “Rue Godefroid de Belvâ” in, om terug bij de "Brasserie de Bellevaux" uit te komen.