top of page
Wandeling: Cascade du Bayehon

​

• 9 km lange wandeling, met een relatief rustige eerste helft langs twee bergriviertjes en een uitdagende tweede helft door bos en veen

• kan - heel - modderig zijn

• niet geschikt voor kinderwagens of mindervaliden

• restauratiemogelijkheid bij het begin van de wandeling, in de "Moulin de Bayehon" (wo. t.e.m. zo. geopend van 11.00u tot 18.00u)

U rijdt vanuit het dorpje Longfaye richting Ovifat. De weg slingert zich naar beneden tot aan het bruggetje over de Bayehon. Parkeer de wagen op de parking in de bocht, net voorbij de brug links.

​

Aan de overzijde van de baan loopt een weggetje naar beneden richting rivier: het vertrekpunt van de wandeling. De wandeling is volledig gemarkeerd met groene rechthoekjes. Soms staan ze een beetje ongelukkig geplaatst, maar met een beetje zoeken blijf je op het rechte pad. Bij twijfel kan je je ook richten op de houten wegwijzers: volg steeds de richting “cascade de Bayehon”.

Het eerste stuk van de wandeling loop je langs de Bayehon. Met zijn ligging op 510 m hoogte, mag deze met recht een bergrivier genoemd worden. Zoals bij de meeste veenriviertjes heeft het water een rode kleur door het aanwezige pyriet.

Vanaf het punt waar de Bayehon samenvloeit met dat andere veenriviertje, de Pouhon, voert de wandeling je verder stroomopwaarts langs de Pouhon, tot je bij de grote baan aankomt. Deze steek je - voorzichtig - over om het bos aan de overkant in te duiken, terug op weg naar de Bayehon.

Je klautert langs bos en veen en wei, steeds de groene rechthoekjes volgend, om uiteindelijk bij een schuilhutje uit te komen. Hier wijst de wegwijzer "Cascade de Bayehon" je de juiste richting uit en zo bereik je de waterval. Deze is met zijn 9 m hoogte de 3de hoogste van België, na die van Reinhardstein (60 m!) en die van Coo (15 m).

​

Vanaf hier verloopt de wandeling in min of meer dalende lijn terug naar de parking.