top of page
Wandeling: Moulin du Ruy

​​​

• 9 km lange, heel rustige wandeling in en rond de vallei van de Roannay, met enkele mooie panorama's

• afwisselend stijgend en dalend, maar niet al te steil; eerste helft over comfortabele weggetjes, tweede helft voor een groot stuk over stenige bospaden

• stapschoenen met goede grip noodzakelijk (voor het oversteken van enkele  beekjes)

• niet geschikt voor kinderwagens of mindervaliden

• restauratie mogelijk bij het begin en aan het einde: in "L'instant Présent" in Moulin du Ruy (geopend in het WE) en ong. halverwege in "Le Vert du Pommier" (7/7 geopend).

Parkeer de wagen bij de kerk van Moulin du Ruy of op de parking bij het schooltje, net iets verderop.

De wandeling is volledig bewegwijzerd met rode rechthoekjes (LG 5), al zijn ze hier en daar wat verkleurd door de zon.

De kerk van Moulin du Ruy is gewijd aan St. Eustachius en dateert uit 1874. De rest van het dorp is veel ouder, zoals je kan zien aan de prachtige vakwerkgevels die het zijn architecturale eenheid geven. De origines van het dorp gaan terug tot de 7de eeuw, toen de bewoning zich concentreerde rond de oevers van de Roannay. De boerderijen van het dorp, daterend uit de 18de en 19de eeuw, zijn gebouwd met een houten geraamte van vakwerk, dat rust op een stenen fundering om het hout tegen het grondwater te beschermen. De ruimtes tussen het geraamte werden opgemetseld met steen en gevoegd met mortel van leem en stro. Daarna werden de huizen afgewerkt met een kalklaag, waardoor de houten structuur zichtbaar blijft. De Westelijke muren werden dikwijls nog extra beschermd met leistenen. De oorspronkelijke rieten daken werden wegens brandgevaar stilaan vervangen door leisteen uit Vielsalm, volgens een plaatselijk dichter “matte spiegels van de Ardense grijze lucht”. De boerderijen bestaan uit drie delen: woonhuis (slaapkamer, keuken en leefruimte-, stal en schuur met afdak.

​

Vertrek naar links (met je rug naar de kerk) en neem vóór de brug het straatje links. (Let op het schattig mini-huisje boven hete water.) Je volgt de Roannay en je passeert een barbecueplaats. Volg gewoon verder de rivier en de rode rechthoekjes en waar deze het aangeven, steek je de brug over.

​

Wandel nog een kleine km door veld en wei tot bij de "Pont de Roannay". Niet oversteken, gewoon de rode rechthoekjes blijven volgen.

​

Door bos en veld kronkelt het pad nu vooral in stijgende lijn tot je uiteindelijk in La Gleize uitkomt, bij restaurant "Le Vert du Pommier", een geliefde trekpleister voor zowel buurtbewoners als touristen. Het moment voor een pauze!

La Gleize kreeg het hard te verduren tijdens het Ardennen-Offensief in december 1944. De Tiger-tank en het museum ‘December 1944’ herinneren aan deze donkere tijd. De dorpskerk uit de 12e eeuw en het middeleeuwse houtwerk zijn een (later) bezoek waard.

​

De rode rechthoekjes sturen je richting "Borgoumont" en "Domaine de Bérinzenne". Even verderop naar links en omhoog en wat verderop, bij het kapelletje rechtdoor het smalle asfaltbaantje in, omhoog.

​

Dit verandert wat verderop in een veldweg en brengt je bij het riviertje "Nabonruy", dat je oversteekt via een smal houten bruggetje. De wandeling gaat verder in het verlengde van de brug, omhoog over het stenige bospad langs het dichte naaldbos.

Op het kruispunt volg je de rode rechthoekjes naar rechts en dit pad blijf je volgen tot in het gehucht Borgoumont. De rechthoekjes leiden je het dorpje terug uit en let nu even goed op bij één van de laatste huizen rechts (met huisnr. 36): een mooi groot huis in Ardeense steen, met een smeedijzeren hekwerk errond. Aan de overkant (links dus), recht tegenover de oprit van het huis kan je in de verte een torentje onderscheiden. Dit is het torentje van het vroegere sanatorium van Borgoumont. Tegenwoordig staat dit gebouw erbij als een spookkasteel, maar het is één van de "grandes dames" van de omgeving. Het werd begin 1900 in Belle-époquestijl gebouwd als herstelcentrum voor tuberculosepatiënten. Tussen 2010 en 2013 deed het ook even dienst als asielcentrum. Het domein heeft een oppervlakte van 220 ha met een bebouwde opp. van  2 905 m² en het staat te koop, p.o.t.k. (Ter info: het KI bedraagt  zo’n 32 000 euro...)

​

De wandeling vervolgt verder langs de weiden en door het bos tot bij een volgende rivier, die je ook oversteekt. Dan voort door het bos en langs de bosrand en de weiden tot een punt waar je vanzelf even blijft staan en achterom kijkt om te genieten van een schitterend uitzicht over de vallei van de Roannay.

Zo daal je verder af tot bij de "Fontaine aux Nymphes", waar het water van de bron met veel kracht uit een ietwat misplaatste plastieken buis klatert.

Hier ga je naar rechts, maar je wandelt niet tot bij de Roannay. Voor je de brug over de rivier bereikt, ga je linksaf en je volgt de rode rechthoekjes om nog een lus rond Moulin du Ruy te maken.

Wanneer je de asfaltbaan bereikt, ga je naar rechts om zo terug naar de kerk en naar de wagen te wandelen.