top of page
Wandeling: Panorama

Relais des Fagnes-Av. Joseph Jongen-panorama-bospad RAVeL-villa Sérénité-Relais des Fagnes

​

• 7 km lange, verrassende wandeling over veld- en bospaden

• Er zijn altijd slijkerige stukken en er is ook wat klauterwerk. Stevige schoenen en een lange broek worden aangeraden (voor de stukken door hoog gras).

• Niet geschikt voor kinderwagens of mindervaliden

• Geen restauratie mogelijk

Je vertrekt op “Route de Hockai” naar links, richting grote baan. Deze steek je over en je gaat de straat aan de overkant in. Je wandelt nu door de Avenue Joseph Jongen. Deze Joseph Jongen heeft hier wat verderop aan de rechterkant van de weg (ter hoogte van nr. 83A) zijn eigen monumentje. Hij was een componist, geboren in Luik in 1873 en werd reeds op 7-jarige leeftijd toegelaten tot het Luikse conservatorium. Hij componeerde zijn eerste werk toen hij 13 was en produceerde sindsdien 241 werken (waarvan hij er echter verschillende zelf vernietigde) voor cello, piano en harp, maar vooral voor orgel. Hij werd uiteindelijk directeur van het Koninklijk Conservatorium in Brussel en overleed 14 jaar na zijn pensioen in Sart-Lez-Spa (in 1953). Zijn Symphonie Concertante uit 1926 hoort bij de beroemdste composities voor orgel en orkest, sinds het in 2008 (!) gecreërd werd op het grootste pijporgel ter wereld: het Wanamaker-orgel te Philadelphia. In 2018 nog bracht één van zijn liederen een Belgische kandidate voor de Elisabethwedstrijd tot in de finale.

Bij het eerste kruispunt ga je naar rechts en zo kom je uit op de grote baan. Steek voorzichtig over en ga over de verharde berm een klein eindje naar rechts, tot bij de veldweg met de barreel, waar je ingaat. Volg deze veldweg tot bij een splitsing.

Hier kies je het rechterpad om naar boven te klimmen, op weg naar het hoogste punt in de buurt. Laat je niet afschrikken door het hekwerk. Dat is bedoeld om de aanplanting te beschermen tegen wildvraat, niet om wandelaars tegen te houden. Wandel door tot bij de jachttoren en draai je om om van het mooie panorama te genieten.

Dan neem je de brandgang aan de linkerkant en daalt even steil af. Als er geen doorkomen aan is, moet je misschien even het bos in.

Beneden aangekomen moet je op zoek naar een smal bospaadje dat dwars op de brandgang ligt en dat zich enkele meters voor je uit bevindt. Het kan moeilijk te vinden zijn door de begroeiing, maar het is er wel degelijk. Als je het gevonden hebt, begin je het te volgen naar rechts. Zo kom je op een min of meer open plek in het bos, bezaaid met kwartsietblokken en met in het midden een aaneengegroeide cluster van verschillende beuken. Houd die beuken op je linkerkant en loop rechtdoor, tot je het pad terugvindt en het naar rechts volgt.

Dit paadje – af en toe moeilijk te onderscheiden - blijf je nu helemaal volgen tot op het einde, waarbij je hier en daar over boomwortels of rotsblokken klautert.

Het komt uit bij een bruggetje over een oude spoorlijn, die omgevormd werd tot fietspad en deel uitmaakt van de RAVeL (Réseau Autonome des Voies Lentes). Ga rechtsaf en nu moet je dit baantje helemaal volgen tot bij het vakantiehuis “La Sérénité”. Naast dit huis vertrekt een veldweg rechtdoor, die je ingaat om zo terug in onze straat  uit te komen. Als deze veldweg niet begaanbaar is, kan je gewoon het baantje blijven volgen. Het komt wat verderop ook op Route de Hockai uit.

Rechtsaf nu en gewoon doorwandelen tot je terug bij “Relais des Fagnes” uitkomt.