top of page
Wandeling: Fagne Polleur

Relais des Fagnes-Villa Sérénité-Pont du Centenaire-Fagne Polleur-Rue des Mousseus-Fagnes Grand Biseu-Beau Site-Baronheid-Relais des Fagnes

​

• 11 km lange, zeer afwisselende kennismakingswandeling met de streek: door twee verschillende "fagnes", langs de veenrivier Hoëgne en langs de RAveL

• niet geschikt voor kinderwagens en mindervaliden

• altijd slijkerig en glibberig, dus goede stapschoenen noodzakelijk

• restauratie mogelijk halverwege, in Hockai (Café Ardennais, meestal geopend en hotel Beau Site, meestal geopend in het WE)

Vertrek op "Route de Hockai" rechtsaf en wandel tot bij het bord dat de bebouwde kom van Hockai aangeeft. (Let op de gekalkte 50km-aanduiding op de baan.). Hier vertrekt een veldweggetje op de linkerkant, dat je ingaat. Als dit pad niet begaanbaar is, wandel je even verder tot bij het volgende straatje links. Je komt uit bij het vakantiehuis “Villa Sérénité” en volgt het asfaltbaantje in het verlengde van het veldweggetje.

Een eind verderop steek je een steil bruggetje over om de oude spoorlijn 44 tussen Pépinster en Stavelot te kruisen. Sinds 1973 rijdt hier geen enkele trein meer en vandaag is er zelfs geen treinspoor meer te zien, omdat zowat het hele traject omgevormd is tot fietspad, als onderdeel van het zeer populaire Ravel-netwerk (Réseau Autonome des Voies Lentes). Na het bruggetje daal je steeds verder af tot bij de rivier Hoëgne. Deze ontspringt in de buurt van Mont Rigi op een hoogte van 660 m en heet daar nog Polleur. Een vijftal km verderop vloeit ze samen met de Herbofaye, die ontspringt bij Baraque Michel. Vanaf hier krijgt ze de naam Hoëgne en stroomt ze nog 25 km verder, tot haar monding in de Vesder.

Steek de Hoëgne over via de schilderachtige "Pont de Centenaire", neem het knuppelpaadje rechtdoor en volg het stenige paadje tot het eerste kruispunt. Hier ga je rechtsaf. Blijf nu een heel eind volgen, stroomopwaarts langs de Hoëgne (die je naargelang het jaargetijde ziet of alleen hoort) en vervolgens door een donker bos, tot je bij een brug komt. Dit gebied wordt “Fagne Polleur” genoemd (d.i. de oude naam van de Hoëgne).

Steek de brug over en vervolgens ga je rechtsaf, op een afsfaltbaantje dit keer. Je blijft dit baantje een heel eind volgen en negeert alle zijwegen.

​

Uiteindelijk kom je uit op de grote baan naar Xhoffraix, die je recht oversteekt, om aan de overkant de veldweg in te gaan.

Even rechtdoor tot bij het kruispunt met kruisbeeld en zitbank. Daar ga je linksaf. Wat verderop volg je de bordjes met het rode ruitje en houd je dus rechts aan. Nu is het een hele tijd rechtdoor en bergaf door het bos. Je wandelt nu door de “Fagnes Grand Biseu”, door het Waals gewest bestempeld tot “site met groot belang voor de biodiversiteit”.

​

Bij het T-kruispunt ga je rechtsaf (rode ruitjes) en zo kom je uit op de “Chemin Grand Biseu”. Ga hier naar rechts. Wat verderop aan de rechterkant staat de stèle voor Lucien Hock, “peintre des fagnes”. Deze 20ste eeuwse meester, geboren in 1899 en overleden in 1972, wordt beschouwd als één van de grote Waalse landschapsschilders.

​

Wandel verder tot bij de kerk van Hockai en zoek schuin daartegenover, in de "Rue de la Fohalle", nog even naar de stèle voor Leon Rinquet, bijgenaamd "le Négus"(vanwege zijn gelijkenis met keizer Haïlé Gelassié van Ethiopië, die deze titel droeg.) Het bas-reliëf dateert van 1984 en werd gemaakt door G. Leven. Rinqet was een professor fysica en wiskunde, die zich na een persoonlijk drama als een echte "fagnard" wilde terugtrekken in de eenzaamheid van de hoge venen. Het lot was hem echter niet gunstig gezind: hij bouwde tot drie keer toe een houten "cabane" midden in de venen, maar zijn pogingen liepen op niets uit: zijn eerste versie brandde af, zijn tweede bouwsel werd vernield tijdens W.O. II en het derde stortte in door hevige sneeuwval. De rest van zijn leven bracht hij door in Hockai en Xhoffraix.

Dan is het tijd voor pauze: ofwel in café Ardennais ofwel in hotel Beau Site aan de andere kant van de brug.

Na de pauze zoek je bij de blauwe brug van Hockai het hellend baantje dat naar beneden loopt en zo kom je terecht op de RAVeL. Ga rechtsaf, richting Francorchamps en wandel helemaal door tot bij het eerste kruispunt. Hier ga je naar rechts. Even doorbijten, want dit is een steil stuk. Bij de grote baan aangekomen, steek je voorzichtig over, even naar links en dan rechtsaf, opnieuw steil omhoog. De baan maakt een bocht naar links en vervolgens, bij het kruispunt met huis nr. 411, ga je rechtsaf. De asfaltbaan gaat over in een veldweg, die je volgt tot bij de driesprong, waar je linksaf gaat. Bij de volgende splitsing is het naar rechts en dan moet je links goed zoeken naar een veldweggetje tussen de struiken. Hierin en dan gewoon blijven volgen tot je terug bij "Relais des Fagnes" uitkomt.