top of page

​Wandeling: Spa

• 12 km lange boswandeling in de onmiddellijke omgeving van Spa. Vrij veel klimmen en dalen, maar niet te steil of te lang.

• over het algemeen goed verharde boswegen, maar hier en daar een slijkerig stuk is mogelijk

• niet geschikt voor kinderwagens of mindervaliden.

• restauratiemogelijkheid na 2/3 van de wandeling, bij het meer van Warfaaz en op het einde van de wandeling, in de brasserie van de thermen (heerlijk terras!)

Rijd naar de thermen van Spa en parkeer de wagen links van hotel "Corsendonk-Sol Cress"

(bij het kruispunt met het standbeeld in het midden), op de grote gratis parking.

Neem even de asfaltweg richting “Pré du Cerf” (groene rechthoekjes) en niet veel verder

neem je het brede, dalende bospad met de barreel aan je linkerkant, om het bos van Staneu te betreden.

Kijk uit naar de rode rechthoekjes, die je nu een poosje volgt.

Zo kom je uit bij een riviertje, de "Chawion", dat je oversteekt via een vlonderbruggetje

en zo kom je in het natuurgebied “Domaine Ru de Chawion”, waarbij “ru” staat voor “ruelle” oftwel riviertje.

Al de riviertjes die je hier tegenkomt of oversteekt, zijn trouwens allemaal “meandertjes” van dezelfde Chawion.

Dit gebied keeg van de Waalse overheid het predikaat “Site du grand intérêt biologique”,

omwille van de zeer diverse en typische weidebegroeiing, die hier ontstaan is sinds de zone

niet langer in trek was als landbouwgebied en dus verwilderde.

Op het volgende kruispunt ga je linksaf, richting “étang du Chawion”. Blijf rustig de rode rechthoekjes volgen en zo kom je uiteindelijk bij het meertje uit. Bijzonder hieraan is dat het één van de laatste zones is waar nog Europese rivierkreeftjes leven, ooit overvloedig aanwezig in de regio, maar nu zwaar bedreigd. (Stel je hier geen “restaurantkreeft” bij voor: zo’n rivierkreeftje is gewoonlijk niet groter dan 16 cm.)

Volg de rode en groene rechthoekjes nu even verder rechtdoor tot bij een kruispunt met een zitbank, waar je rechtsaf gaat (groene rechthoekjes). Bij de splitsing ga je rechtdoor en omhoog (groene rechthoekjes). Nu een heel eind gestaag klimmen!

Waar het golfterrein begint, leiden de groene rechthoekjes je rechtsaf en bij het volgende kruispunt rechtdoor.

Zo kom je bij het hoofdgebouw van de “Royal Golf Club des Fagnes” met de parking, die je oversteekt.

Op de asfaltbaan (de “Avenue de l'Hippodrôme”) ga je rechtsaf (groene rechthoekjes) tot bij een bosweg op je linkerkant, die je inslaat, naar “Route de Tiège”.  Je wandelt eerst naast weilanden en vervolgens naast het golfterrein. Kijk goed rond: hier valt wel eens een golfbal te scoren!

De bosweg komt uit op een asfaltbaantje, dat je naar rechts volgt tot bij de grote baan “Balmoral”.

Even naar links, voorzichtig oversteken en meteen het kleine paadje in aan de overkant: “vers Lac de Warfaaz”. Je daalt steil af en houdt bij de eerste splitsing links aan.

Vervolgens volg je de haarspeldbocht naar rechts, bij de volgende splitsing nog eens naar links en dan blijf je steeds dit pad volgen, bij twijfel rechts aanhoudend en steeds afdalend tot je bij het meer van Warfaaz uitkomt. Dit stuwmeertje op de Wayai werd door de gemeente Spa aangelegd na een serieuze overstroming in 1882. Het heeft een oppervlakte van 6,5 ha en een diepte tussen 1 en 7 m.  Het is een geliefde visvijver, uitgebaat door de vissersclub “La Warfazienne”. Op een infobord naast het meer staan alle aanwezige vissoorten opgelijst.

Als je even linksom rond het meer wandelt, kom je voorbij een hekwerk, dat ingepalmd wordt door romantisch aangelegde koppeltjes, die hun eeuwigdurende liefde voor elkaar willen symboliseren met een hangslotje.

Wandel verder rond het meer tot bij brasserie “Jardin des Elfes” (gelegen tegenover de chalet van het waterfietsverhuur), waar je een verdiende pauze kan nemen.

Vanuit de “Jardin des Elfes” zet je de wandeling in dezelfde richting voort en steek je de dam over. Let aan de overkant op de stèle ter ere van Amédée Hesse, opgericht door de vissersclub “la Warfazienne”, waarvan hij de stichter was. Hesse was spion voor Frankrijk tijdens de eerste wereldoorlog en werd in 1915 gefusilleerd.

Ga terug de rondweg in rondom het meer (met het meer aan je rechterkant) en zoek een bosweg aan de linkerkant, die steil naar boven loopt, terug in de richting vanwaar je gekomen bent (richting "Route de Balmoral")

Even later kom je op een kruispunt van boswegen en je kiest de omhooglopende bosweg, aangeduid door een GR-markering (rood-witte balkjes) en blauw-wit-blauwe rechthoekjes.

Zo klim je opnieuw naar de grote baan en je komt uit bij een bushalte. Aan de overkant is er ook één en daar vertrekt opnieuw een bosweg naar boven. Steek dus voorzichtig over en ga het bospad in.

Volg steeds de bordjes met de blauw-wit-blauwe rechthoekjes, dus bij het kruispunt met de zitbank neem je de bosweg die naar boven voert.

Bij het kruispunt van boswegen loop je helemaal door voor een panoramisch zicht op de stad Spa onder je voeten.

​

Dan draai je je om, met je rug naar het uitzicht en kijk je uit naar de GR-tekens: wit met rood. Deze sturen je een brede  bosweg op naar links.

Wat verderop passeer je het paviljoentje “Hesse-Rheinfels”, waar de “bobelins” (roepnaam voor de bourgeoisie die in Spa kwam kuren) graag even verpoosden tijdens één van hun opgelegde wandelingetjes. Het werd gebouwd in 1854 ter vervanging van het originele paviljoen uit 1769 (in de vorm van een Grieks tempeltje) dat geschonken werd door de prins van Hesse-Rheinfels, die hier graag kwam kuren.

Na een poos kom je uit op een asfaltbaantje, dat je heel even neemt om aan de overkant de omhooglopende bosweg in te gaan.

Bij de splitsing volg je de wegwijzer naar “Sol Cress” en zo kom je opnieuw bij een asfaltbaantje, dat je even naar rechts volgt om het rond punt bij de thermen van Spa te bereiken.

Als je zin hebt, kan je hier even binnengaan om op het sfeervolle terras nog even te genieten van het vakantiegevoel (verrassend goede keuken!)

Je kan dan meteen ook even het beroemde mineraalwater proeven.

Het is afkomstig uit drie bronnen:

-     Clémentine: De bron bevindt zich in de buurt van Theux . Het water is rijk aan bicarbonaat en calcium, wordt verwarmd tot 32°C en bevoorraadt de centrale zwembaden.

-     Reine: Deze bron bevindt zich in het natuurgebied Bérinzenne. Dit water is heel arm aan minerale zouten en wordt gedronken om te ontgiften.

-     Marie-Henriëtte: Dit is de verzamelnaam voor water met dezelfde samenstelling (sterk ijzerhoudend met natuurlijk koolzuurgas) van drie bronnen in de directe omgeving van Spa: Marie-Henriëtte, Wellington en Tonnelet. Het wordt met één leiding naar de thermen vervoerd en gebruikt voor de thermale behandelingen.

De thermen liggen bovenop de berg "Annette et Lubin". De naam van de berg verwijst naar de hoofdpersonages uit een verhaal van Jean-François Marmontel (eind 18de eeuw), een Franse schrijver die regelmatig in Spa kwam kuren. Annette en Lubin zijn hierin neef en nicht die op elkaar verliefd worden en in de vrije natuur een eenvoudig leven proberen op te bouwen, tegengewerkt door de strenge menselijke en goddelijke wetten. Kuurgangers en inwoners herkenden in zijn verhaal  - onterecht - een jong koppel uit Nivezé. En zo zijn Annette en Lubin tot de plaatselijke folklore gaan behoren.

In het thermengebouw kan je een kabelbaantje nemen, dat je voor 3 euro heen en terug brengt naar het centrum van Spa. (Het uitzicht is de moeite!) De zg. “funiculaire” werd gebouwd in 2004 en voor het grootste deel gesponsord door het hotel “Balmoral”. De tweede cabine is dan ook exclusief voor gasten van dit hotel. Eigenlijk is het dan ook geen echte funiculaire, want de twee wagons vormen elkaars contragewicht niet.

Na dit blitzbezoek aan de thermen verlaat je het gebouw via de parking en wandelt terug naar het rond punt. Volg links "Spaloumont" (groene en blauwe rechthoekjes) en wandel zo terug naar de parking met de auto.